En relasjoner står aldri stille – vi er enten på vei mot hverandre eller fra hverandre. Hva er det da som kjennetegner «de fine folka» som vil deg vel og hjelper deg opp og frem i livet, både personlig og i arbeidslivet? Det er nemlig ikke nødvendigvis er de som kan mest eller gir deg innpass i de «rette» miljøene
De ønsker oppriktig at andre skal føle seg vel, og gjør det de kan for at andre skal ha det bra De vet at det er måten man får andre til å føle seg på som er det mest relevante i en relasjon Møter du folk som får deg til å føle deg bra – får deg til å føle at de oppriktig hører på deg, ser deg og nærmest «overfører» sin positive energi til deg – ja da må du holde godt på disse folka !
De mestrer kunsten å ta del i andres glede Alle vet at det er viktig å støtte andre når livet går dem imot, men det er like viktig å støtte andre når de har opplevd noe godt. Måten vi svarer på og oppfører oss mot andre når de deler stolte øyeblikk og gode nyheter, er faktisk veldig avgjørende for relasjonene våre ! Når andre opplever noe bra, så få personen til å utdype det de er stolt av eller glad for («fortell mer») – og gi positiv tilbakemelding både verbalt og med kroppspråket
De har fokus på hvordan de kan hjelpe andre først og holder ikke telling på hvem som gjør “mest” for den andre personen. Det er nemlig vanskelig å knytte gode relasjoner hvis man er ute etter å få noe fra andre og kun tenker på hva de kan gjøre for deg Prøver man å holde telling på hvem som gjør “mest” for den andre personen, er det omtrent som å drikke gift selv for å så forvente at den andre personen skal dø Det er nemlig kun deg selv det går utover – det er kun du som blir irritert – fordi den andre personen oppfatter ofte ikke at du føler det slik og har det bare bra.
De mestrer kunsten å konversere Har du lagt merke til at mange av de som mestrer konversering på sitt beste ofte sier svært lite selv? I samtaler bør du alltid oppmuntrer alle til å prate om seg selv. Tenk at du skal lære noe av alle du møter! Alle har en historie å komme med, så lytt og still åpne spørsmål som gjør at samtalen holdes i gang.
«Take-home message»:
Folk husker ikke alltid hva du sier eller gjør, men de husker hvordan du får dem til å føle seg – og ikke undervurder effekten av å heie på andre og dele deres glede